sunnuntai 31. toukokuuta 2015

Viimeiset päivät Prahassa

Kaksi, tai oikeastaan kolme viimeistä päivää Prahassa kuluivat hujahtaen. Torstai kului taas koulun puolesta paperisodassa, mutta koulun jälkeen illalla lähdimme tuttumme Magdalenan luokse grillijuhliin. Luvassa oli mm. grillattuja kasviksia, leipää, juustoa, hummusta ja kotitehtyä limonaatia. Juhlistimme osaksi lähtöämme ja osaksi sitä, että Magdalena sai loppukokeensa suoritettua hyvin pistein. Ilta venyi pitkäksi ihmisten kanssa pälpättäessä, sillä mukana oli myös Monika, Magdalenan brittiläinen poikaystävä ja muita Magdalenan ystäviä.

Perjantaina koitti kotiin lähdön aika. Lento lähti vasta illalla, joten kävimme aamulla hoitamassa viimeiset paperiasiat loppuun koululla ja hyvästelimme Miriamin. Kovasti Miriam jälleen kehui taitojamme ja käski lähettää terveisiä Suomesta. Asunnolla pakkasimme ja siivosimme ahkerasti kaiken kuntoon ja valmiiksi lähtö varten, sen jälkeen menimme vielä syömään "viimeisen aterian" naapuruston Okey Dokeyyn.

Hyvästi kämppä
Illan lähestyessä lähdimme sitten lentokentälle ja ähläsimme itsemme valmiiksi lennolle. Pääsimme istumaan lentokoneeseen asti ja olimme tekemässä lähtöä, kun koneen moottori teki tenän. Lento peruttu, meidät passitettiin takaisin kentälle ja ojennettiin ruokakupongit ja hankittiin bussi hotellille. Lento lähtisi seuraavana aamuna, kun vika olisi korjattu. Tämä ilta/yö-ja seuraava päivä oli yhtä hullunmyllyä muiden eksyneiden (ja kiukkuisten) suomalaisten kanssa, lähinnä koska informaationkulku oli vähän mitä oli.
Jouduimme hankkiutumaan itsemme omin voimin hotellilta lentokentälle aamulla, koska jostain syystä bussimatkaa ei saatu järjestettyä. Noh, uusi yritys, uudet turvatarkastukset ja kaikki uusiksi. Kamalan ruuhkan keskellä ehdimme kuitenkin oikealle paikalle lentoa varten, mutta kappas, luvattu aamulento myöhästyi tämäkin teknisten vikojen takia muutaman tunnin. Saimme jälleen ilmaisia ruokakuponkeja ja odotimme ja odotimme.

Pitihän sitä odotellessa jotain tehdä, joten väänsin tämän internetmeemin.
Lento kuitenkin lähti viimein iltapäivällä matkaan ja matka sujui ongelmitta, olin illalla Suomessa. Nyt olen viimeinkin asettautunut kotiin ja ristin tämän blogipäivityksen viimeisekseni.
Viimeiseen päivitykseeni haluan myös kirjoittaa tiivistetyt fiilikseni Prahasta ja Tsekistä. Kaunis kaupunki, englannilla pärjää melko hyvin, vaikka kaikki eivät sitä puhukaan. Muita suuria plussapuolia täällä on tietysti kulttuuririkkaus: vanhat säilyneet rakennukset ja lukemattomat museot ja galleriat. Nähtävää siis riittää. Lisäksi köyhälle opiskelijalle tärkeä asia: alhainen hintataso. Onhan täällä kyllä palkkatasokin vähän eri tasoa kuin Suomessa.
Suomen elintaso on kyllä yksi asia, mitä en vaihtaisi mihinkään täällä olevaan asiaan. Okei, Suomi on tavattoman kallis maa ja ihmiset ovat aika nyrpeitä pilkunviilaajia, mutta esim. opiskelu on pääosin ilmaista ja terveydenhoito pelaa. Työturvallisuuskin on vähän parempaa Suomessa. Ero Suomen ja Tsekin välillä elitasossa ei ole henkeäsalpaava tai järkyttävä, mutta sen verran näkyvä, että minä kykenin huomaamaan sen.

Ja mahdollisesti tuleville vaihto-oppilaille: Varsinkin jos olet keväällä tulossa tänne, valitse itsellesi oma projekti jonka kanssa voit viettää aikaa runsaasti, sillä koulun puolesta täältä ei välttämättä tekemistä löydy niin paljoa. Nähtävyyksistä ja kiertelystä kiinnostuneelle tämä on tietysti kultasuoni, kiertele ja tutki! Täältä voi löytä mielenkiintoisia paikkoja turistirysien ulkopuoleltakin. Suotavaa myös olisi vahvasti oma aktiivisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus, sillä tsekkiläiset ovat vähän ujoja, mutta usein ystävällisiä ja auttavaisia.

Oikein suuret kiitokset Hilda-Maijalle tästä yhteisestä kokemuksesta ja hetkistä. Tahdon kiittää myös škola Michaelia ja sen henkilökuntaa sekä Hyriaa tästä upeasta mahdollisuudesta. Nyt minun on kuitenkin aika laittaa asiat kuntoon kotona ja ryhtyä kesäloman viettoon!